עוד כמה עצות לפרילאנסרים
כנס הפרל הגדול בעולם נקרא YAPC, שזה קיצור ל Yet Another Perl Conference. זה נוח כי עכשיו כל מי שרוצה לקיים כנס פרל לא צריך יותר לחשוב על שם. מספיק להוסיף מיקום ותאריך וכולם יבינו על מה אתם מדברים.
בלוגים עם עצות לפרילאנסרים זה קצת אותו הדבר, שהרי יש המון מהם וכמובן כל העצות חשובות ומעניינות. בכל זאת אני חושב שאם תצמדו למינימום שמופיע כאן תבטיחו לעצמכם פרנסה ויציבות עסקית לאורך זמן.
1. עמדו בזמנים
עמידה בזמנים היא המיומנות הבודדת שתעשה את השינוי הגדול ביותר בכל מסלול העבודה שלכם כפרילאנסרים. כלפי עצמכם היכולת להחליט על משימה ולסיים אותה בזמן שתכננתם אומרת שתגיעו לקו הסיום עם הפרויקטים האישיים שלכם, וכך תוכלו לקדם את העסק.
זה אומר שתהיו מהפרילאנסרים האלה שיש להם אתר מתוקתק, שלוקחים קורסים מקצועיים להרחבת הידע, שיודעים לנסות כיוונים עסקיים חדשים וכל הזמן לנסות ולחדש. כל זה רק בגלל שאתם מסוגלים להחליט שתוך X זמן אתם מרימים פרויקט ובסיום הזמן הפרויקט באוויר ואז אפשר להתחיל לבחון איך זה עובד ומה צריך לעשות אחרת לקראת הפרויקט הבא.
כלפי לקוחות עמידה בזמנים אומרת שתוכלו לשלוט מתי אתם עושים עבודה ולאיזה לקוח ולארגן את זמני העבודה ללקוחות כך שיהיה זמן לכל פרויקט. זה אומר שתוכלו להשקיע בכל פרויקט את מה שצריך ולא להימרח.
פרילאנסר שעובד לפי לוח זמנים מושך יותר לקוחות שכן אנשים מדברים, ובאקלים העסקי בארץ היכולת להתחייב על תאריך ולעמוד בו היא תכונה נדירה.
ראו עוד בנושא זה בפוסט קודם על לוחות זמנים ודדליינים
2. הפתיעו לטובה את הלקוחות, ואז חזרו על זה
הרבה לפני שמדברים אתכם לאנשים יש תמונה בראש של איך הדברים הולכים לקרות. בין אם זה השלכה מחוויה דומה שהיתה להם בעבר או שרכשו משהו מספק אחר שמוכר את מה שאתם מוכרים. אם אתם מצליחים להפתיע ולתת יותר ממה שציפו, ואחרי זה להפוך את ההפתעה להרגל, עשיתם את כל ההבדל.
באתר הזה יש קורסים מקוונים בתכנות. אני בטוח שרבים מכם נתקלתם בקונספט של קורסים מקוונים וראיתם אותם לפחות בעוד 2-3 אתרים. ועדיין כשתקנו קורס מאתר ToCode תגלו כמה דברים שיפתיעו אתכם לטובה ומבוצעים כאן אחרת מאשר בשאר האתרים. למשל בנוסף לוידאו תמצאו כאן גם גרסאות טקסט של כל התוכן בקורס, מוכנות להדפסה כחוברת (כן כתבתי CSS מיוחד לפרינט).
כשג'ון ברייס התחילו לחלק תיקים בקורסים זה היה מגניב. זה נתן משהו להסתובב אתו ועשה לאנשים חשק לבוא לקורס, מעין מתנה קטנה שעושה את ההבדל.
בפעם הראשונה שישבתי באבו-דאבי הופתעתי מהקפה השחור שחולק בסוף. התחלתי להגיד שאין צורך עד שהמלצר תיקן אותי והסביר שזה מתנה, על חשבונם. למרות שמדובר בכוס מיניאטורית של קפה שכנראה עלה להם מעט מאוד לייצר, זה הספיק בשביל לשמח אותי. בביקורים הבאים שלי שם כבר ציפיתי לקפה השחור שבסוף, ובמקומות אחרים אפילו קצת התרגזתי כשלא הגישו. מתנה קטנה שעושה את ההבדל.
כשאתם מפתיעים לטובה את הלקוחות פעם אחר פעם, נותנים משהו קטן לקחת הביתה, וחוזרים על זה עד שזה הופך להרגל, קיבלתם ייתרון תחרותי ניכר וייחדתם את העסק שלכם.
3. תנו תמיד את ההרגשה שהכל קל לכם ואתם רק מחכים למשימה הבאה
יש לי חבר מתכנת שאוהב לקטר על באגים. אין לי כח יותר, הוא אומר. עוד פעם באגים השאירו אותו ער עד אמצע הלילה. אתם מכירים את הסיטואציה.
כל אחד נתקל בבעיות הזויות, כל אחד מתעצבן, כל אחד מרגיש תקוע ואבוד, או לא יודע מה לעשות, או עצבני על הבוס או על העולם או על כל דבר.
ובדיוק כאן ההזדמנות הבאה שלנו. כי אם נצליח לחייך ולמכור ללקוח את התחושה שהמשימה שגורמת לו להרגיש אבוד קטנה עלינו (למרות שאנו מרגישים בעצמנו אבודים), אז אנשים ירצו להקשיב לכם ולהמשיך לעבוד אתכם.
במלים אחרות- כשיש לי בעיה קשה אני מעדיף לעבוד עם פרילאנסרית שנותנת לי תחושה שהיא יודעת מה קורה, וגם מצליחה לפתור את הבעיה, על פני הפרילאנסרית שתפתור את הבעיה אבל תתלונן כל הדרך אל הפתרון.
4. והטיפ הכי חשוב: איך עושים את כל זה
גם לעמוד בזמנים, גם לפנק בתוספות קטנות וגם לעשות את כל זה עם חיוך ותחושה שהכל קטן עליכם. תגידו זה אפשרי בכלל?
אני חושב שכן. עובדה שאפשר להסתכל כבר היום על עסקים ופרילנאסרים שעושים את זה. יש לכם חברים כאלה ויש עסקים שאתם קונים אצלם שמתנהגים כך.
הדבר הראשון שצריך להבין זה שיש כאן עניין של בחירה. הבחירה לתת שירות מעולה ללקוח וההבנה שלא ״מגיע״ לי שום דבר מעבר למה שלקוח רוצה לתת.
הדבר השני הוא עבודת הכנה מאוד מקיפה, שתאפשר לכם להתרכז במה אתם נותנים ספציפית ללקוח ואיך אתם יוצרים חוויה. אם זה באמצעות אוטומציה של תהליכים בעסק, היעזרות בפרילאנסרים אחרים, הכנה מראש של רכיבים או טמפלייטים כך שכשיגיע לקוח תצטרכו רק לחבר את החלקים כדי לקבל פתרון מותאם עבורו.