• בלוג
  • לצייר בתוך הקווים

לצייר בתוך הקווים

27/05/2023

הרבה פעמים התשובה לשאלה "איך אני גורם לאתר להיטען מהר יותר" היא "תשתמש בפחות תמונות". אבל זו תשובה שאנחנו כמתכנתים לא אוהבים לתת. לשנות את האיפיון מרגיש כמו "לוותר", ואנשי מקצוע כמונו בטוח יכולים למצוא פיתרון טוב לכל איפיון שאפשר להעלות על הדעת.

וכך נולד המתח בין טובת המוצר לאיכות המקצועית שאנחנו רוצים לבנות.

אנחנו יודעים איך לבנות פיתרון מתוחכם של Caching וטעינה מושהית כדי לתת למשתמשים הרגשה של אתר קליל, כשלמעשה האתר כבד ומסורבל.

אנחנו יודעים שקוד טוב חייב בדיקות, ולא חשוב עכשיו שבשביל לבנות תשתית בדיקות אני מעכב שחרור של פיצ'רים קטנים שאולי אפילו לא ישרדו במוצר.

אנחנו יודעים שכפל קוד הוא בעייתי ואנחנו יודעים למצוא את האבסטרקציה הנכונה לכל בעיה, ולכן ממהרים לבנות אותה גם כשהאיפיון עדיין לא סגור ואולי הדרישות הולכות עוד להשתנות עשרות פעמים.

המתח בין העבודה המקצועית ביותר האפשרית שגם תקדם אותנו כמתכנתים מול טובת הפרויקט הוא אמיתי ויכול לתסכל. שתי התמודדויות לא טובות איתו יהיו בקצוות - לא כדאי להתעלם מהלקוח ולבנות את הדברים "נכון" ו"כמו שאנחנו יודעים"; אבל גם לא כדאי להתעלם לגמרי מהעקרונות של עבודה מקצועית ופשוט לסגור הכל בקיצורי דרך (או לזרוק כל היום פיצ'רים כי קשה לי לבנות אותם).

הפיתרון היחיד (והקשה) הוא דרך האמצע, למצוא את החלקים בפרויקט בהם עבודה מקצועית באמת תתן ערך משמעותי ולהתעקש לעשות אותם הכי טוב שאפשר, בלי לוותר על Delivery מהיר של פיצ'רים במקומות פחות חשובים.

קחו לדוגמה את הרעיון של בדיקות: ברוב המערכות משתלם לבנות תשתית בדיקות שרצות אוטומטית ולבנות קצת בדיקות לחלקים הליבתיים של המערכת. בעבודה על פיצ'ר חדש לא יקרה כלום אם נדלג על פיתוח בסגנון TDD, נתחיל לגלגל את הפיצ'ר למעט לקוחות ואחרי שהאיפיון מתייצב נוסיף לאט בדיקות יחד עם הפצה של הפיצ'ר לכלל הלקוחות. בצורה כזאת אני לא מבזבז זמן על לכתוב בדיקות שרק אצטרך למחוק, ולאורך זמן כן מקבל פרויקט מקצועי עם תשתית בדיקות אמינה.