רק שתי לחיצות

30/08/2024

הבעיה הכי קשה בבניית מערכת היא ההבנה שמשתמשים לא חיים בעולם שלך ואת הבעיות שלהם אתה עדיין לא יכול לדמיין. לכן הטמעת מערכת טלמטריה ביישום היא תמיד רעיון טוב (או לפחות כל עוד יש זמן להסתכל מה באמת קורה למשתמשים ולהקשיב לבעיות שלהם).

את הפוסט היום בנושא אני שמח להקדיש למערכת מספרי החשבוניות החדשה של מס הכנסה. המנגנון אמור להיות סופר פשוט - פעם בשלושה חודשים צריך ללחוץ על כפתור כדי להוכיח שאתה עדיין בחיים, וזה מחבר את מערכת החשבוניות שלך למס הכנסה וכך באופן אוטומטי מערכת החשבוניות מודיעה למס הכנסה כשהוצאת חשבונית, במקום ב 15 לחודש כשתגיש את החשבונית.

המנגנון הזה מאפשר לחברים במס הכנסה לתאם בין החשבוניות שאנשים מוציאים לחשבוניות שאנשים מקבלים, וכך הם יכולים לזהות מהר יותר רמאויות (למשל כשמישהו מקבל חשבונית אבל מוציא החשבונית לא דיווח עליה). לדעתי היה להם יותר קל לייצר שיתוף פעולה עם החברות שכבר קיימות לחשבוניות דיגיטליות, אבל אני בטוח שישבו שם אנשים חכמים שבנו את המנגנון וראו דברים שאני לא רואה.

מה שהם בטוח לא ראו זה שצרכי אבטחת המידע שלהם לא מסתדרים עם נסיעות לחו"ל משתי סיבות:

  1. לא ניתן ללחוץ על כפתור החיבור מרשת אינטרנט בחו"ל.

  2. אפילו אחרי שמצליחים להתגבר על 1 באמצעות VPN, כפתור החיבור דורש הקלדה של קוד שנשלח דרך סמס, אבל הסמס לא מגיע לחו"ל.

וכך בגלל תזמון גרוע וחוסר תשומת לב שלי לפני הנסיעה לא יכלתי להוציא חשבוניות בשלושה שבועות האחרונים.

לקחים-

  1. בתור משתמשים, כשמדובר באתרי ממשלה עדיף לא לבלבל את המערכת וללחוץ על כל הכפתורים שלהם מראש.

  2. בתור משתמשים, אם יש אופציה עדיף להשתמש באפליקציית אימות כדי להזדהות בהזדהות כפולה (2FA). אם אין אופציה לפחות ננסה להכניס מספר טלפון נוסף. באתר רשות המסים אפשר להיכנס למסך "הפרטים שלי" ושם לבחור "עריכת פרטי התקשרות" ולבחור "אימייל" בתור אמצעי התקשרות מועדף. בצורה כזאת אתם לא תלויים בהעברת סמסים בשביל להיכנס.

  3. בתור בוני מערכות, שימו לב שאם המערכת שלכם כבר מאפשרת ללקוחות להזדהות במספר דרכים וודאו שבמסך הכניסה משתמשים יוכלו לבחור את דרך ההתקשרות שמתאימה להם באותו רגע. בנוסף אם צרכי אבטחת המידע שלכם דורשים שאנשים ישתמשו במערכת רק ממדינה מסוימת או לא מאפשרים למשתמשים לגשת למערכת ממדינות מסוימות כדאי לכתוב את זה בצורה ברורה.

  4. בתור מנהלי פרויקט או מעצבי מערכת, שימו לב שלפעמים אתם מתכננים Flow מסוים אבל לאורך הזמן דברים משתנים כי אנשי אבטחת מידע באים עם הדרישות שלהם ומתכנתים לא מצליחים ליישם הכל ועוד אילוצים אחרים. אל תשכחו לוודא שה Flow שנוצר בסוף הדרך מספיק טוב בשביל המוצר שלכם, ותקנו את הבעיות כשאתם מזהים אותן - כולל דרך האזנה למערכות הטלמטריה של היישום.