לא יודע לתכנת

14/09/2024

נכנסתי ללינקדאין אתמול אחרי הרבה זמן שלא הייתי מחובר ואחד הפוסטים שתפסו את תשומת לבי היה של בחור שכתב בוט לווטסאפ. הפוסט התחיל בהבהרה - אני לא יודע לתכנת אבל היה לי רעיון לבוט אז נעזרתי ב AI כדי לבנות אחד ולהעלות אותו. וזה ממש לא הסיפור הראשון שאני שומע על אנשים שלימדו את עצמם לתכנת ובנו פרויקט בעל משמעות בתוך מספר שבועות.

הסיפורים האלה מדהימים כל פעם מחדש. יותר משהם מלמדים אותנו על עתיד תפקידנו כמתכנתים (אני חושב שהיום ש AI יכתוב קוד למערכות אמיתיות עדיין מאוד רחוק), הם מלמדים אותנו על תהליכי למידה, מוטיבציה ושימוש נכון בכלים:

  1. מעולם לא היה קל יותר לבנות מוצר תוכנה מאפס. הסיפור של ההפצה נפתר מזמן כשהאינטרנט הגיעה לתפוצה רחבה, אבל היום עם ה AI נפתרה גם בעיית הבנייה. השילוב הזה פותח דלת לעתיד מאוד מעניין.

  2. מעולם לא היה קל יותר ללמוד תכנות. היכולת ללמוד משהו תוך כדי עבודה על פרויקט אמיתי, ולקבל מערך שיעור מותאם עבורך עם מורה פרטי שמלווה אותך בכל שורת קוד היא בלתי נתפסת. לימוד תכנות דרך AI זו שיטת הלימוד הטובה ביותר שראיתי עד כה ולדעתי בעתיד הקרוב היא תחליף את הלימוד דרך וידאו שכל כך התרגלנו אליו.

  3. לא ברור איזה פרויקטים מתכנתים מתחילים יצטרכו לכתוב כדי להוכיח יכולת ולהתקבל לעבודה. עד לפני כמה שנים היה ברור שלהגיע לראיון עם פרויקט משמעותי שכתבת נותן ערך מוסף משמעותי למועמד ומגדיל את סיכויי הקבלה לעבודה. היום כשאפשר בלי ידע בתכנות לבנות מוצר די מוצלח, הפרויקט שאותו ג'וניור יצטרך להראות כדי להוכיח יכולת עבודה צריך להבהיר למעסיק שיש פה בן אדם עם ידע בהנדסת תוכנה ולא מישהו שלימד את עצמו תכנות בשבועיים. היכולת של AI לעזור לנו לכתוב קוד מאוד מסבכת את הראיונות. לדעתי יש סיכוי לא מבוטל שבקרוב נפסיק לחפש פרויקטים כהוכחת יכולת ונחזור להסתכל על גיליונות ציונים או להתמקד בשאלות תכנות על הלוח.