• בלוג
  • שלושה עקרונות חשובים להצלחה בפרויקטים

שלושה עקרונות חשובים להצלחה בפרויקטים

15/09/2024

הראשון הוא מחויבות. בפרויקט יהיו בעיות, דברים יחרגו מלוחות זמנים, דברים לא יעבדו כמו שתכננו, לפעמים נגלה תוך כדי תנועה שעלינו לעשות פשרות כואבות. המחויבות היא היכולת לראות את התוצאה ולהמשיך להתקדם בכיוון עד שזה מצליח.

עיקרון שני הוא היקף הפרויקט וזה מתחבר למחויבות. ככלל ככל שההיקף גדול יותר כך יורד הסיכוי להתמיד עד הסוף. נדמיין שיצאנו לפרויקט שידרוג תלויות למערכת ובאמצע הדרך גילינו שצריך לשדרג גם את מערכת ההפעלה של השרת ואת גירסת בסיס הנתונים ומפה לשם הבנו שיהיה הרבה יותר חכם להריץ את הפרויקט מתוך קונטיינר כדי שיהיה קל יותר לשדרג הכל במכה אחת בפעמים הבאות. באותו רגע אנחנו מאוד רוצים לחבר בין משימת שידרוג התליות לבין משימת המעבר לקונטיינרים - ויש לזה סיבה טובה, כי אם נעבור עכשיו לקונטיינרים נחסוך עבודת שידרוג מיותרת, ובכלל אולי אחרי שנסיים את השידרוג אף אחד לא יסכים להיכנס לפרויקט נוסף של מעבר לקונטיינרים. אבל פה בדיוק גם מתחבא המוקש שעלול לפוצץ לנו את כל הפרויקט, כי מעבר לקונטיינרים זה משהו שלא תכננו מראש ואולי אין לנו מספיק מחויבות כדי להתמודד עם העיכוב שיווצר בלוח הזמנים.

ואחרון הוא תכנון מראש. אם אני יודע למה אני נכנס אני יכול לגייס מראש מספיק מחויבות כדי להתמיד, וכשיש לי תוכנית מסודרת ואני יודע באיזה שלב אני בפרויקט הרבה יותר קל להמשיך ולהתמיד. מצד שני אם החלטתי לבנות פרויקט צד ורק אחרי חצי שנה של פיתוח גיליתי שבשביל שהמוצר הזה יהיה באוויר אני צריך לשלם אלפיים דולר בחודש לאמזון, אז אין סיכוי שאני אשאיר את הפרויקט צד הזה באוויר יותר מכמה ימים כי חבל על הכסף. הטכנולוגיה שאני בוחר והארכיטקטורה חייבות להתאים למטרות שלי וזה משהו שמאוד קשה לתקן אחרי שהפרויקט מוכן.