• בלוג
  • לא מחכה לריאקט 19

לא מחכה לריאקט 19

04/10/2024

ריאקט התחילה בתור ספרייה לשכבת הממשק בלבד (UI Library). בשנים הראשונות הצוות שעבד על ריאקט חיפש את הדרך הטובה ביותר לבנות ממשק שיאפשר למפתחים לכתוב קומפוננטות לשימוש חוזר. הם עברו שתי מהפכות גדולות - מאובייקטים לקלאסים ומקלאסים לפונקציות. אחרי המעבר לפונקציות החל שינוי כיוון בפיתוח ריאקט והצוות התחיל לחפש "תבניות" שאנשים כותבים בריאקט ולהכניס אותן לתוך הפריימוורק. תקופה ארוכה התעסקנו עם Concurrent Mode ועם היכולת לאפשר לקומפוננטות לעצור באמצע תהליך Rendering, ואחרי שזה בוצע היעד הבא שלהם היא לפתור את ה Data Fetching וזה הסיפור של ריאקט 19.

גירסה 19 שכרגע יש לנו אותה ב RC בלבד מספקת מספר Hooks חדשים שהמטרה שלהם היא חיבור חזק יותר בין ריאקט לבין מנגנון העברת המידע בין הלקוח לשרת אצלנו ביישום:

  1. הפונקציה startTransition שחוזרת מ useTransition קיבלה תמיכה בקוד אסינכרוני, בשביל שיהיה אפשר לשלב אותה עם קריאות מהשרת.

  2. הוק חדש בשם useOptimistic נועד לאפשר שינוי מידע מקומי בצורה אופטימיסטית, כלומר לשנות את המידע בצורה זמנית, לפנות לשרת ואז רק אם הבקשה נכשלת לשנות אותו בחזרה.

  3. הוקים חדשים בשם useActionState ו useFormStatus נועדו להקל על הגשה של טפסים בצורה אסינכרונית.

  4. פונקציה חדשה בשם use (סוג של הוק) מאפשרת להשתמש ב Suspense לצורך Data Fetching ולבצע קריאה אסינכרונית מתוך קומפוננטה, בעצם סוג של לכתוב קומפוננטה אסינכרונית.

אין ספק שיש הרבה שיפורים מעבר לתמיכה המובנית ב Data Fetching - התמיכה ב Stylesheets מתוך קומפוננטה, התמיכה במאפיינים לכותרות המסמך ותיקוני API שקשורים ל ref ול useDeferredValue, ועדיין אני בטוח שהשינוי הבולט ביותר יהיה הפונקציה use. אז איפה הבעיה? כמו תמיד כשמפתחים API חדש יהיו בעיות, יהיו מקרי קצה מבלבלים, רוב האנשים ישתמשו בזה לא נכון ועוד שנתיים נגלה שחצי מהקוד שכתבנו לא מספיק יעיל או לא מטפל נכון באותם מקרי קצה. וכן זה בסדר לנסות לחדש, אבל הייתי שמח לראות את החידושים שקשורים ל Data Fetching תחומים לתוך ספריות כמו react query ולא גורמים לנו לארגן מחדש את הקוד וליצור "עוד דרך" לכתוב קומפוננטות ריאקט.