מה נשאר מחוץ לקורס
האתגר הכי גדול בבניית קורס הוא להחליט מה יהיה בקורס. באמת. אחרי שיש לכם רשימת נושאים טובה כל השאר זה טכני, אפילו Chat GPT יכול לכתוב את המצגת.
ההחלטה מה יהיה בקורס ועל מה לא מדברים היא קודם כל ההחלטה הכי חשובה שיש בבניית קורס. למדו דברים בסיסיים מדי ואנשים ישתעממו, למדו דברים מסובכים מדי ואנשים ילכו לאיבוד. ההחלטה על הנושאים היא חשובה כי היא בעצם המהות של מה אנחנו מלמדים. אבל מה שמאתגר זה שההחלטה הזאת ממשיכה להיות קשה ברקורסיה גם לתוך הנושאים עצמם, כי בתוך כל נושא צריך לבחור על איזה תתי נושאים מדברים וגם שם אפשר לצלול עמוק מדי ולהישאר לבד, או לדבר שטחי מדי ושוב להישאר לבד.
יש כל מיני רעיונות שלא עובדים, לדוגמה:
תגיד כל מה שאתה יודע על הנושא כדי לא להשמיט כלום (לא עובד. אם אתה צריך ללמד משהו אתה כנראה יודע עליו יותר ממה שהתלמידים שלך צריכים לדעת).
תגיד את מה שיגרום לכולם להרגיש שהם מבינים (עובד זמנית. הם אולי יתנו לך את הציון הכי גבוה במשוב בסוף הקורס, אבל מהר מאוד הם יבינו שלא הסברת את הדברים הקשים והם בעצם לא מוכנים לעולם האמיתי).
קח ממישהו מצגת ותגיד מה שכתוב בה (רוב המצגות שלקחתי מאחרים לא היו מספיק טובות).
מה שכן עובד הוא דווקא הכיוון הכי פשוט: להסתכל על האנשים שמגיעים לקורס. לשאול מה הם יודעים לעשות היום ומה הם צריכים לדעת לעשות בעתיד, ועכשיו לבנות את המסלול המהיר ביותר שיביא אותם לשם. אני אוהב להתחיל מהתרגולים ולבנות רשימה של משימות בדרגת קושי עולה, כאשר המשימות האחרונות הן הדברים שאנשים באמת צריכים לעשות בסוף הקורס. אחרי שיש לי את הרשימה אני מתחיל לעבות אותה בהסברים של "לפני" ו"אחרי" התרגיל. כשנגמרו ההסברים אני אוסיף עוד דוגמאות כדי לחזק את העקרונות שנלמדו בהסבר. בבנייה כזאת השאלה היא לא "מה לא ללמד" אלא מה כן - איך מגיעים מנקודה א ל-ב.